Manyi's Gupta media acquisition not for profits or transformation, expert says

Media analyst and veteran editor Anton Harber says Mzwanele Manyi purchase of Gupta-owned ANN7 and The New Age is unlikely to have been about money.

Manyi is buying the newspaper and and television news network for a combined R450 million through a vendor financing agreement.

Harber believes that the acquisition is a strategic move to advance specific political interests.

He explains that the Gupta's never profited from The New Age or ANN7, but rather gained tenders and other deals with government associates.

They set up the New Age and ANN7 largely to ingratiate themselves with their friends and allies in government.

Prof Anton Harber, Veteran editor and Caxton Professor of Journalism at Wits University

Read: Jimmy Manyi will learn banks aren't stupid - Mantshantsha

They knew they might lose money, but that they would reciprocally - from the state, government and allies - get deals, tenders and opportunities that would outweigh the cost of the operations.

Prof Anton Harber, Veteran editor and Caxton Professor of Journalism at Wits University

Harber says that Manyi's political position is aligned with that of the Gupta family.

He doubts that the new ownership will introduce change or transformation in the media space, as Manyi has suggested.

Also read: Manyi insists ANN7 sale definitely not a front as some suggesting

He says R450 million seems a high price to pay for a business that is most likely losing money, with an unconventional and unsustainable business model.

It's not about money, it's a role to be played in the factional disputes of the ANC that are taking place.

Prof Anton Harber, Veteran editor and Caxton Professor of Journalism at Wits University

Take a listen to his analysis:


This article first appeared on CapeTalk : Manyi's Gupta media acquisition not for profits or transformation, expert says


Recommended

by NEWSROOM AI

702 welcomes all comments that are constructive, contribute to discussions in a meaningful manner and take stories forward.

However, we will NOT condone the following:

  • Racism (including offensive comments based on ethnicity and nationality)
  • Sexism
  • Homophobia
  • Religious intolerance
  • Cyber bullying
  • Hate speech
  • Derogatory language
  • Comments inciting violence.

We ask that your comments remain relevant to the articles they appear on and do not include general banter or conversation as this dilutes the effectiveness of the comments section.

We strive to make the 702 community a safe and welcoming space for all.

702 reserves the right to: 1) remove any comments that do not follow the above guidelines; and, 2) ban users who repeatedly infringe the rules.

Should you find any comments upsetting or offensive you can also flag them and we will assess it against our guidelines.

702 is constantly reviewing its comments policy in order to create an environment conducive to constructive conversations.

Read More
Jimmy Manyi will learn banks aren't stupid - Mantshantsha

Jimmy Manyi will learn banks aren't stupid - Mantshantsha

'Financial Mail' Deputy Editor Sikonathi Mantshantsha says banks may also turn their backs on ANN7 and TNA's new owner.

"ANN7 and  New Age sale is effectively a transaction between  Manyi and Guptas"

"ANN7 and New Age sale is effectively a transaction between Manyi and Guptas"

Phillip de Wet, Associate Editor at Mail & Guardian breaks down the sale of Gupta owned ANN7 TV Station and The New Age paper.

Manyi insists ANN7 sale definitely not a front as some suggesting - EWN reporter

Manyi insists ANN7 sale definitely not a front as some suggesting - EWN reporter

On Monday, EWN reported that a company owned by Mzwanele Manyi had bought Gupta-owned ANN7 and The New Age for R450 million.

Indian ANN7 staffers allegedly had work permits fast-tracked by Gupta associates

Indian ANN7 staffers allegedly had work permits fast-tracked by Gupta associates

It's alleged that Indian employees at Gupta-owned TV broadcaster ANN7 had their work permit requirements waived, emails confirm.

DA claim of Manyi’s Eskom sponsored PPF is a bit of a stretch - analyst

DA claim of Manyi’s Eskom sponsored PPF is a bit of a stretch - analyst

Questions have been raised over R840,000 sponsorship given to the Progressive Professionals Forum (PPF), led by Mzwanele Manyi.

Popular articles
Why the PAC wants South Africa renamed Azania

Why the PAC wants South Africa renamed Azania

Pan Africanist Congress's Narius Moloto explains why it supports the name Azania, a word which he says has Arabic origins.

Is the lovable Winnie The Pooh a boy or girl?

Is the lovable Winnie The Pooh a boy or girl?

A trending Twitter debate has left social media users arguing over whether Winnie the Pooh is a girl or boy.

UPDATE: Chilling WhatsApp from Marli van Breda's ex-boyfriend read out in court

UPDATE: Chilling WhatsApp from Marli van Breda's ex-boyfriend read out in court

Marli van Breda's ex took the stand in the trial of triple murder accused Henri van Breda.

Douw Steyn is one of Africa’s richest (yet you may not have heard of him)

Douw Steyn is one of Africa’s richest (yet you may not have heard of him)

Bruce Whitfield interviews Forbes Africa's Chris Bishop to find out more about this lesser known South African billionaire.

3 easy questions could bag you R2000!

3 easy questions could bag you R2000!

WIN R2000! But only if you can prove you're a whiz of the MTN Biz Quiz by answering the following three questions...

Blesserfinder: Matching you with a sugar daddy near you

Blesserfinder: Matching you with a sugar daddy near you

Is social trend Blesserfinder, where girls are allegedly matching up with rich 'benefactors' in exchange for sex, a real thing?