[LISTEN] 'We should question how MultiChoice secured its monopoly of paid TV'

Journalism professor Anton Harber says questions should be asked about how MultiChoice secured its monopoly over paid television after 1994.

The company has recently become embroiled in revelations of a clandestine meeting it attended with former SABC board members and executives.

Earlier this week the Democratic Alliance published minutes of the SABC board meeting which shows that MultiChoice sought to pay the public broadcaster R100 million for its 24-hour news channel in exchange for its political influence over digital migration.

This is alongside allegations that the company paid Gupta-owned ANN7 millions of rand in exchange for similar influence over government's position on set-top boxes.

Stephen Grootes spoke to Wits University journalism professor Anton Harbor about what this means for MultiChoice and its operations.

There were changes in government policy made a couple of times in the last few years that seemed inexplicable and we had suspicions.

Anton Harber, journalism professor at Wits University

Harbor says this raises a number of questions about MultiChoice, and this has answered one about its influence on changes in government policy that were otherwise inexplicable in recent years,

But from the beginning of MultiChoice getting its license from the apartheid government, through to its relationship with the Gupta channel ANN7, I think there is questions to be asked about the way the company has been operating.

Anton Harber, journalism professor at Wits University

One of the questions to ask about Multichoice is how it secured its monopoly of paid television 15 years into democracy.... It is of major significance to media in this country because Naspers or Media24, its local newspaper and publishing arm, is by far dominant in the South African market by a long way and is subsidised by MultiChoice.

Anton Harber, journalism professor at Wits University

Click on the link below to hear more about Naspers and Multichoice's influence....


Recommended

by NEWSROOM AI

702 welcomes all comments that are constructive, contribute to discussions in a meaningful manner and take stories forward.

However, we will NOT condone the following:

  • Racism (including offensive comments based on ethnicity and nationality)
  • Sexism
  • Homophobia
  • Religious intolerance
  • Cyber bullying
  • Hate speech
  • Derogatory language
  • Comments inciting violence.

We ask that your comments remain relevant to the articles they appear on and do not include general banter or conversation as this dilutes the effectiveness of the comments section.

We strive to make the 702 community a safe and welcoming space for all.

702 reserves the right to: 1) remove any comments that do not follow the above guidelines; and, 2) ban users who repeatedly infringe the rules.

Should you find any comments upsetting or offensive you can also flag them and we will assess it against our guidelines.

702 is constantly reviewing its comments policy in order to create an environment conducive to constructive conversations.

Read More
MultiChoice/SABC deal is state capture at it's worst - Save our SABC

MultiChoice/SABC deal is state capture at it's worst - Save our SABC

Minutes of an SABC board meeting show MultiChoice sought to pay the public broadcaster R100 million for its 24 hour news channel.

DA says it has proof that Naspers-owned MultiChoice is corrupt

DA says it has proof that Naspers-owned MultiChoice is corrupt

Ray White interviews Media Monitoring Africa Director William Bird.

Outa demands answers from MultiChoice about contract with ANN7

Outa demands answers from MultiChoice about contract with ANN7

Outa CEO says that there were suspicious payments which were made and MultiChoice is hiding behind confidentiality clause.

[LISTEN] Minister wants probe into Multichoice, ANN7 corruption claims

[LISTEN] Minister wants probe into Multichoice, ANN7 corruption claims

Gupta leaks revealed how a questionable payment of R25 million was paid to the Gupta-linked channel.

SABC Board: DStv should pay to carry our channels

SABC Board: DStv should pay to carry our channels

The SABC board is asking Icasa to urgently review regulations that DStv is allowed to carry SABC channels free of charge.

DStv subscriber? ANN7 thanks you for the payday!

DStv subscriber? ANN7 thanks you for the payday!

Bruce Whitfield interviews Outa’s Wayne Duvenhage about his open letter to MultiChoice, who will pay ANN7 R245 million.

ConsumerTalk: DStv says it has heard your complaints about too many show repeats

ConsumerTalk: DStv says it has heard your complaints about too many show repeats

Consumer journalist Wendy Knowler speaks to Multichoice CEO Mark Rayner about DStvs changes made in response to complaints.

Popular articles
I was not introduced to Ajay Gupta - Grootes

I was not introduced to Ajay Gupta - Grootes

Stephen Grootes says he believes former Eskom CEO Brian Dames when said he was not formally introduced to the Gupta family.

Why the PAC wants South Africa renamed Azania

Why the PAC wants South Africa renamed Azania

Pan Africanist Congress's Narius Moloto explains why it supports the name Azania, a word which he says has Arabic origins.

So what exactly is radical economic transformation?

So what exactly is radical economic transformation?

Wits associate professor of economics Christopher Malikane speaks to Azania Mosaka about the term that is being bandied about.

Getting to know MP, Dr Makhosi Khoza

Getting to know MP, Dr Makhosi Khoza

Dr Khoza is admired by South Africans for her role in the SABC inquiry as a ANC member of parliament.

Who is Advocate Tembeka Ngcukaitobi?

Who is Advocate Tembeka Ngcukaitobi?

The EFF lawyer stole the show during the state capture report court battle.

3 easy questions could bag you R2000!

3 easy questions could bag you R2000!

WIN R2000! But only if you can prove you're a whiz of the MTN Biz Quiz by answering the following three questions...